حلول محرم ماه حزن و غم و اندوه بر سالار شهیدان امام حسین -ع- تسلیت باد .

ساخت وبلاگ

 

ارزش مجلس عزای حسین (ع)

حضرت موسی(ع) در تببین معنی واقعی عاشورا می‌فرماید «العاشورا البکاء و التباکی و اقامه العزاء علی ولد المصطفی» یعنی حقیقت معنای عاشورا گریه بر سالار شهیدان و اقامه عزا است

یزدانشهر قم گفت: سفارش مهم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شیعیان و برگزاری به‌طوری که وجود نورانی ائمه طاهرین(ع) از شاگردان‌شان سؤال می‌کردند در مورد برگزاری جلسه و آنها رو نسبت به اقامه این امر مقدس تشویق و بلکه امر می‌کردند.
در روایتی که مرحوم شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف ثواب الاعمال و عقاب الاعمال خودشان آوردند امام صادق(ع) به یکی از شاگردان‌شان به نام فضیل بن یسار فرمودند اتجلسون و تحدثون؟ آیا دورهم می‌نشینید و برای ما اهل‌ بیت(ع) جلسه تشکلیل می‌دهید یا نه؟ راوی عرض کرد که بله یا بن رسول الله. ما شاگردان شما جلساتی را داریم که دور هم نشسته و موضوع نشست ما سخن شما اهل بیت(ع) است. حضرت فرمودند «اَعلم اَنّ تِلک المَجالس اُحبها»؛ بدان من امام صادق(ع) این جلسات را دوست دارم. امام وقتی اعلان رضایت و خرسندی از کسی یا جلسه‌ای بکند این علامت رضایت و پسند پروردگار عالم است.
رضایت امام همان جلب رضایت پروردگار عالم است که حضرت سیدالشهدا(ع) در این خطبه‌ای که در منا خواندند در اثنای این خطبه به این موضوع اشاره کرده‌اند که «رَضی الله رِضانا اهل البیت» رضایت ما اهل بیت رضایت خداست. در بیان نورانی پیغمبر اکرم هم در مورد حضرت زهرا(س) بود که حتی منابع اهل سنت هم نقل کرده‌اند که نسخه رضایت پروردگار عالم وجود اهل بیت(ع) است؛ پس امام از برگزرای این جلسات که شیعیان و محبان دور هم جمع می‌شوند و این محافل مذهبی را تأسیس می‌کنند اعلام رضایت می‌کنند و دعایی می‌فرمایند «فَرحِم الله مَن اَحیا اَمرنا» که از این دعای حضرت معلوم می‌شود مهم‌ترین هدف تشکیل این جلسات همین است که امام اشاره کرده‌اند؛ این جلسات که در احیاء امر اهل‌ بیت(ع) انجام می‌شود موجب رضایت و رحمت خداوند متعال است. روایت دوم را مرحوم علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف بحار جلد ۱، صفحه ۲۰۰ حدیث هشتم نقل می‌کند روایت داوود بن سرحان است که امام فرمودند «رَحم الله عَبدا اِجتمع مَع آخر» خدا رحمت کند آن بنده‌ای را که با فرد دومی کنار هم جمع بشوند «فَتذاکرا اَمرنا» و موضوع سخن این دو نفر علوم و معارف ما اهل بیت(ع) باشد. بعد فرمودند «فاِنّ ثالِثهُما مَلکٌ یَستغفرلَهما» سومین فردی که به این جمع دو نفره اضافه می‌شود ملکی است که مأمور است در این جلسه شرکت کند و برای این دو نفر استغفار کند. از این روایت استفاده می‌شود که تجمع شیعیان حتی در قالب یک دیدار و یا یک شب‌نشینی می‌شود در قالب یک جلسه‌ای شکل بگیرد که محل نزول ملائکه باشد و بعد ادامه دادند که این جلسه دو نفره که شکل گرفت افراد این جلسه مورد مباهات پروردگار عالم است اِنَّ الله لَیباهی بُهما الملائکه

 (تعبیر بزرگ و عمیقی است) یعنی پروردگار عالم به این دو نفری که در مورد اهل بیت(ع) سخن می‌گویند مباهات می‌کند به جمیع ملائکه خود و بعد فرمودند «خَیرالناس من بَعدنا مَن ذاکر بأمرنا» مستحضر هستید امام بعد از پیغمبر اکرم(ص) با فضیلت‌ترین گزینه آفرینش است. به روایت امیرالمؤمنین امام افضل از انبیاء و مرسلین است به‌غیر از پیغمبر اکرم (ص) و در روایتی علامه بحرانی در تفسیر برهان از پیغمبر اکرم نقل می‌کند که حضرت به صراحت فرمود که مقام اما م حتی از قرآن بالاتر است «علی افضل من القرآن لأنه مترجم کتاب الله» این امامی که بعد از پیغمر اکرم افضل مخلوقات عالم است اینجا فرمودند بهترین مردم بعد از ما اهل بیت(ع) کسانی هستند که امر ما اهل بیت را مورد یادآوری و احیاء قرار می‌دهند..
امام صادق(ع) به عباد بن اکثیر فرمود «ان لللّه ملائکه سیاحین» پروردگار عالم ملائکه‌هایی دارد که اینها گردشگر هستند و به تعبیر امروز توریست هستند که اینها کارشان گردش در دنیا است، می‌گردند مجالس ما اهل بیت را پیدا می‌کنند و خودشان را به آن جلسه می‌رسانند و بهره‌ها می‌برند، به این معنا که محافلی که به یاد اهل بیت برگزار می شود محل رفت و آمد فرشتگان الهی است؛ این مختلف الملائکه که در زیارت جامعه در ویژگی‌های امام می‌خوانیم مجالسی هم که به یاد آنها برگزار می‌شود محل رفت و آمد ملائکه است.
امام فرمود مستمعینی که در این جلسات به یاد ما اهل‌بیت شرکت می‌کنند شقی و بدبخت نمی‌شوند چون عباد بن کثیر آمد و گزارشی به حضرت داد که فردی آمده در مدینه و علم انصاب دارد و اصحاب دور او جمع شده‌اند و از علم او در تعجب هستند. امام به او گفتند شما در آن جمعی که شرکت کرده‌اید و جلسه برگزار کرده‌اید با آن شخص صاحب علم انصاب، جلسه‌ای نیست که مایه عاقبت بخیر شما شود بعد حضرت در نقطه مقابل جلسه‌ای را به عباد یادآور شده‌اند که مایه رستگاری و سعادت ابدی است فرمودند: ذلک المجلس الذی لایشقی بهی جلیس

 جلسه‌ای که در آن علوم و معارف ما اهل بیت(ع) در آن باشد هر کسی در آن شرکت کند شقی و بدبخت نمی شود.
در این فتنه‌های آخرالزمان که همه نگران عاقبت‌بخیری هستند، اگر یک روزی کسی می‌خواست فسادی انجام دهد می‌بایست به شهر خاص و مکان خاص و شخص خاص مراجعه می‌کرد اما این فساد امروزه در این فضای مجازی در جیب ما هم می‌تواند باشد و این نگرانی نسبت به عاقبت امر و ختم به سعادت و رستگاری را در همه ادعیه معصومین مشاهده می‌کنیم «اَلهم تَوفنی مُسلما اَلّهم اَختم لی بسعاده» که در بیان معصومین بارها و بارها ذکر شده است و امام دارد نسخه می‌دهد که در مجالسی که یاد ما اهل بیت در آن برده می‌شود موجب عاقبت‌بخیری است.
مجالسی که به نام اهل بیت برگزار می‌شود محل تشرف ولی الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. مرحوم علامه در بحارالانوار در جلد ۵۲ آورده‌اند که  حضرت امیرالمؤمنین(ع) قسم می‌خورد. مستحضر هستید که قسم در ادبیات گفتاری ما معمولا زمانی استفاده می‌شود که ما می‌خواهیم تردید و تشکیک مخاطب‌مان را از بین ببریم اما اگر این قسم از لسان حضرات معصومین(ع) صادر شد و یا این قسم در قرآن کریم بود نازل بر این نیست که برای صدق مدعا خدا و اولیاءا لهی قسم بخورند که اینجا تخصصا خارج است. پس معصوم برای چه قسم می‌خورد؟ برای تعظیم و تجلیل آن واقعه و خبری که بنا است در بیان امام از لسان ایشان صادر شود، به‌قدری مهم و جایگاهش رفیع است که معصوم قسم می خورد
احضرت امیر می‌فرماید «فَوربِّ علی (ع) اَن حُجتها عَلیها قائمه ماشیت فی طُرقاتها» به درستی که مهدی من که آخرین حجت الهی است در همین کوچه و خیابان و بازاری که شما قدم بر می‌دارید، قدم می‌گذارد. «جوالت فی شرق الارض و غربها» شما هم طی طریق می‌کنید شرق عالم رو به غرب عالم و بالعکس و مهدی من هم همین مسیر می‌رود «داخله فی دورها و قصورها» یعنی مهدی من بارها و بارها در مجالس و محافل و خانه های  شما است. پس مجالسی که برای اهل بیت برگزار می‌شود محل قدوم ولی الله الاعظم است و این جدای از مکاشفاتی است که بزرگان دیده اند و نقل کرده‌اند مثل تشرف مرحوم محمد فشندی در عرفات، تشرف مرحوم ملااحمد مقدس اردبیلی در کنار ضریح امام حسین، تشرف سیدحیدر هلی، سیدرضا هندی آن هم در این محافل و مجالس

 اما امام به‌صورت مستمر به مجالس و خانه‌ها سر می‌زند. حضرت امیر ادامه داد یسلم علی الجماعه مهدی من به جماعت آن مجلس سلام می‌کند

 

امیدو نشاط...
ما را در سایت امیدو نشاط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : montazer294a بازدید : 93 تاريخ : سه شنبه 30 مهر 1398 ساعت: 3:16